Onze geschiedenis

In 1950 richtte de familie Delacroix Stichting M.M. Delacroix op omdat er een gebrek was aan ziekenhuisplaatsen voor zieke kinderen in de Tiense regio. Stichting M.M. Delacroix werd vernoemd naar Marguerite-Marie, één van de kinderen van het gezin, die overleed toen ze 13 jaar was. Het gebouw in de Delportestraat, gelegen in het stadcentrum aan de rand van het stadspark, werd in 1951 in gebruik genomen.

Het begin

De eerste jaren verbleven enkel zieke kinderen in Stichting M.M. Delacroix. Op vraag van het Ministerie van Volksgezondheid, namen we na een tijdje ook kinderen met een diep verstandelijke beperking op. De nood voor deze groep bleek heel groot. Daarom reserveerden we voor hen steeds meer bedden. Deze kinderen kwamen niet alleen uit onze eigen regio, maar waren afkomstig uit het hele land.

Het gebouw in de Delportestraat werd verder uitgebouwd. In 1976 verbleven hier ongeveer 300 kinderen en jongvolwassenen. Stichting M.M. Delacroix was toen door het Ministerie van Volksgezondheid erkend als ziekenhuis (pediatrie) en als voorziening voor gehandicaptenzorg (Medisch-pedagogisch Instituut).

Vernieuwing

Met de opname van meer kinderen met een verstandelijke beperking, verschoof de nadruk van zorg met medisch karakter naar een meer pedagogische aanpak. We richtten geleidelijk aan kleinere leefgroepen in (8 à 10 personen). Hierdoor volstond de accommodatie in het oude gebouw niet meer en gingen we op zoek naar een gepast terrein voor uitbreiding.

In 1978 kochten we in Hakendover, een deelgemeente van Tienen, een domein aan waar de campus Ten Haghedorne werd uitgebouwd. Op 1 augustus 2001 ging op deze campus eveneens het dagcentrum van start. Hier komen zowel personen van binnen als van buiten de voorziening in dagondersteuning.

In november 2002 opende de campus Thuys van Heylessem in de Kapucijnenstraat te Tienen. Op de campus Park startten we in de tweede helft van 2004 met een leefgroep voor personen met niet-aangeboren hersenletsel. De dag van vandaag blijven we met enkele nieuwbouwprojecten verder bouwen aan Stichting M.M. Delacroix.

Naast Stichting M.M. Delacroix richtte de familie Delacroix in 1988 ook het Steunfonds Marguerite-Marie Delacroix op. Via onderstaande knop kom je meer te weten.